Nederlanders maken zich zorgen over nepnieuws
Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de invloed van nepnieuws. Dit blijkt uit onderzoek van NoTies in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Nederlanders verwachten dat nepnieuws invloed heeft op de naderende Tweede Kamerverkiezingen. 60 Procent maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws op het stemgedrag. Ruim driekwart van de Nederlanders denkt dat nepnieuws van grote invloed is op de informatie over het coronavirus en vaccinaties.
Desinformatie is een groeiend probleem
De effecten op bijvoorbeeld de aanpak van het coronavirus, maatschappelijke debatten en democratische processen worden steeds meer zichtbaar. Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten is er nu de website Isdatechtzo.nl.
Op de website vinden bezoekers handige tips om onjuiste informatie te herkennen en leren zij meer over de werking van nepnieuws. Drie kwart van de Nederlanders denkt wekelijks of vaker nepnieuws tegen te komen. In de leeftijdsgroep van 30 tot 49 jaar geeft zelfs 82 procent aan dat zij wekelijks of vaker nepnieuws tegenkomen.
Tegelijkertijd geeft 64 procent van de Nederlanders aan dat zij nooit een nepnieuwsbericht delen. Een meerderheid denkt zelf nepnieuws te kunnen herkennen (58 procent), maar slechts 21 procent van de Nederlanders verwacht dat anderen in staat zijn om nepnieuws te herkennen. Nederlanders vertrouwen traditionele media het meest, zoals landelijke dagbladen (74 procent), regionale dagbladen (74 procent) en televisie (73 procent). Sociale mediakanalen worden als nieuwsbron het minst vertrouwd, terwijl deze juist door de meerderheid van de Nederlanders als nieuwsbron wordt gebruikt.
Weerbaar tegen desinformatie met Isdatechtzo.nl
Isdatechtzo.nl moet de kennis over nepnieuws en desinformatie onder het brede publiek te vergroten. “We denken dat isdatechtzo.nl een laagdrempelige manier is om mensen meer inzicht te geven in hoe nepnieuws en desinformatie werkt en wat je er zelf aan kan doen. Daardoor worden mensen kritischer en weerbaarder. Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen wordt dit steeds belangrijker. Het is een handvat, waarmee we mensen mediawijzer willen maken, zodat zij zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen”, aldus Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur bij Netwerk Mediawijsheid. “Als iemand die in nepnieuws geloofde, denk ik dat ik veel baat had gehad bij de website om mezelf weerbaarder tegen nepnieuws te maken”, aldus Sonia Pereira, ervaringsdeskundige.