Makkelijke digitale dienstverlening

Digitale overheidscommunicatie kan veel eenvoudiger

 

Leer Zelf Online ontwikkelt eenvoudig platform waarmee burgers weer grip kunnen krijgen op hun communicatie met de landelijke en gemeentelijke overheden.

30% Van de Utrechtse volwassenen heeft moeite met de digitale dienstverlening van de gemeente.

De website www.Uabc.nl is een plek waar mensen uitleg kunnen krijgen over veel voorkomende stappen op overheidswebsites, maar ook veilig kunnen oefenen. In deze oefenomgeving is Steffie de centrale figuur die mensen de weg wijst, uitleg geeft en tekst desgewenst voorleest. De site kan in een cursus worden gebruikt, maar mensen kunnen ook thuis hier uitleg opzoeken en oefenen. Bijvoorbeeld over: werken met DigiD, het maken van een afspraak bij de gemeente voor hun nieuwe paspoort, het aanvragen van WW, het maandelijks doorgeven van de sollicitatieverplichtingen UWV of handelingen zoals het uploaden van documenten.

Dienstverlening toegankelijk

Digitale overheidscommunicatie kan veel eenvoudiger De dienstverlening van ‘de Overheid’ werkt steeds meer digitaal. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 30% van de Utrechtse volwassenen moeite heeft om zich daarin te redden. Utrecht vindt het belangrijk dat de dienstverlening voor iedereen, altijd toegankelijk is. Ook voor inwoners die niet zo thuis zijn op internet. Gemeente Utrecht heeft www.Uabc.nl samen met de Belastingdienst, UWV, SVB, Logius en Digiwijs ontwikkeld. Het prototype is getest bij gebruikersgroepen en enthousiast ontvangen door de Landelijke Ombudsman en Ieder(in), het landelijk netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

Ook stichting Pharos is enthousiast. Zij hebben het initiatief genomen tot vertaling van de DigiD-module voor statushouders. Hiermee zetten de partijen samen een belangrijke stap op weg naar één digitale overheid, die begrijpelijk en toegankelijk is voor iedereen.